FAQ

Wat mag nog wel?

U mag naast uw eigen voordeur een afbeelding/schilderij hangen. Ook mag er een deurmat voor uw eigen voordeur liggen.
De afbeelding en de deurmat mogen beiden een maximale afmeting hebben van 80×60 cm.

Ik vind het zo ongezellig als alles weg is, wat kan ik doen?

We begrijpen goed dat planten, meubels en decoratie voor een gezellige sfeer zorgen. Maar veiligheid gaat voor. Heeft u een goed idee om uw complex op een brandveilige manier toch iets gezelliger te maken? Dan horen wij dat graag. Mail uw idee naar info@waardwonen.nl of geef het door aan de wijkconsulent. Dan kijken we samen wat er mogelijk is.

Mag ik op mijn balkon wel tuinmeubels en planten neerzetten?

Ja, dat mag. Uw balkon is voldoende afgescheiden van de vluchtroutes in het gebouw. Daarom is er geen effect op de brandveiligheid.

Ik heb geen berging/gemeenschappelijke scootmobielstalling of de scootmobiel kan niet in mijn woning, wat nu?

Geen mogelijkheid om uw scootmobiel te parkeren? Neem dan contact op met de gemeente. Zij bekijken samen met u welke mogelijkheden er zijn om de scootmobiel te stallen.

Ik heb een scootmobiel nodig, mag ik die nog wel bij mijn voordeur parkeren?

Nee, een scootmobiel mag u alleen parkeren in uw eigen woning, uw eigen berging of de daarvoor bedoelde gemeenschappelijke scootmobielstalling (als die in uw complex aanwezig is).

Wat als er nog spullen staan in vluchtroutes?

We gaan actief controleren. Als er nog spullen staan, volgt er een waarschuwing. U krijgt daarna 2 weken de kans om uw spullen zelf weg te halen. Doet u dit niet, dan verwijderen wij de spullen. Soms kost dat verwijderen geld. De rekening sturen we door naar u. We hopen natuurlijk dat dat niet nodig is en dat u brandveiligheid net zo belangrijk vindt als wij.

Waarom mogen er geen brandbare spullen en vervoersmiddelen meer in vluchtroutes of openbare ruimtes staan?

Bewoners en bezoekers moeten veilig kunnen vluchten als er brand is. En de hulpdiensten moeten u makkelijk kunnen bereiken als er iets aan de hand is. Er mogen daarom geen spullen in de weg staan. Dit geldt ook als de ruimte heel breed is of een algemene ruimte die niet afgesloten is. Een brandend object zorgt voor veel rookontwikkeling en dat maakt vluchten ook moeilijk en gevaarlijk.

Wat is een vluchtroute?

Een vluchtroute kan door gemeenschappelijke hallen, trappenhuizen, gangen en galerijen van een woongebouw lopen en zijn bedoeld om u een veilige uitweg naar buiten te bieden bij calamiteiten. Deze ruimtes zijn zo gebouwd dat bewoners via die routes het gebouw veilig kunnen verlaten bij calamiteiten.

Waarom zijn er nu strengere regels voor brandveiligheid?

De belangrijkste reden is uw veiligheid en die van uw buren. Er zijn de afgelopen jaren een aantal branden geweest in appartementencomplexen, soms met dodelijke afloop. Daarom heeft de overheid nieuwe regels bedacht die gevaarlijke situaties bij brand in appartementencomplexen moeten voorkomen.

Welke huurdersorganisaties zijn er?

Waardwonen werkt op veel manieren met huurders samen. Onder andere door overleg met de huurdersorganisaties die u vertegenwoordigen. Er zijn drie huurdersorganisaties waarmee wij overleggen: Huurdersvereniging Gendt, Huurdersvereniging Millingen aan de Rijn en Huurdersbelang Lingewaard. In contact komen? Kijk op de pagina Huurdersorganisaties.

Ik betaal terugleverkosten. Zijn zonnepanelen dan nog wel voordelig?

De laatste tijd worden wij regelmatig gebeld door huurders die zich zorgen maken over de terugleverkosten van stroom van de zonnepanelen. Gelukkig leveren onze zonnepanelen u, ondanks de mogelijke terugleverkosten, nog steeds voordeel op. We leggen het u graag uit.

Er zijn bij teruglevering twee situaties mogelijk:

  • Uw zonnepanelen wekken over het hele jaar meer op dan u zelf verbruikt;
  • Uw zonnepanelen wekken soms (in de zomer) meer op dan u op dat moment verbruikt. U levert dan stroom terug aan het elektriciteitsnet en betaald hiervoor terugleverkosten.

Uw zonnepanelen leveren op jaarbasis meer op dan uw eigen verbruik

Een gemiddelde eengezinswoning verbruikt  tussen de 2700 en 3000 kWh elektriciteit. Als uw zonnepanelen 3500 KWh of meer opbrengen dan kan het zijn dat u voor het extra opwekte energie weinig terug krijgt of dat u zelfs moet gaan betalen voor deze teruglevering.

Hier hoeft u niet bang voor te zijn. De zonnepanelen die wij plaatsen leveren  tussen de 1200 en 1600 kWh per jaar op. Dit is dus minder dan het  gemiddelde verbruik.  U hoeft in dit geval dus geen terugleverkosten te betalen.

Uw zonnepanelen leveren soms (in de zomer) meer op dan dat u verbruikt

Op een zonnige dag wekken de zonnepanelen elektriciteit op. Verbruikt u op dat moment geen of weinig  elektriciteit?  Dan levert u deze stroom terug aan het elektriciteitsnet.
Maar op jaarbasis verbruikt u nog steeds meer dan er het hele jaar is opgewekt.

U krijgt voor de teruggeleverde stroom op het elektriciteitsnet net zoveel geld  wat u betaald  voor niet-zelfopgewekte stroom. Dit noemen we salderen.

Een voorbeeld zonder terugleverkosten

Stel u heeft een contract voor  € 0,35 per Kwh. Dan krijgt u voor de teruggeleverde stroom dus ook € 0,35 per kWh.
Als uw panelen in een jaar 1200 kW opbrengen en u verbruikt in de zomer zelf direct 300 kWh, dan levert u dus 900 kWh terug. Daarnaast verbruikt u (buiten de zonnige dagen) ook energie.

De zonnepanelen leveren u dan een voordeel op van in totaal 1200Kwh (300kWh direct verbruik en 900 kWh salderen). In geld is uw besparing dan € 420,- per jaar ( 1200 kWh x €0,35).

Een voorbeeld met terugleverkosten

Er zijn er energieleveranciers die terugleverkosten berekenen voor de 900 kW die u in dit voorbeeld teruglevert. Iedere leverancier heeft hiervoor zijn eigen tarief. Er zijn ook leveranciers die (nog) geen terugleverkosten berekenen.

Als voorbeeld nemen we energiemaatschappij Van de Bron (zij berekenen de terugleverkosten op basis de hoeveelheid kWh die u teruglevert). Bij 1 tot 1000 kWh  betaalt u €4,00 per maand aan terugleverkosten en als u tussen de 1000 en 2000 kWh teruglevert betaalt u € 12,50 per maand. De terugleverkosten zijn in ons voorbeeld dan dus per jaar € 48,- (12 x 4,-) of € 150,- (12 x 12,50).

In ons voorbeeld leverden we 900 kWh terug. U heeft dan nog steeds veel voordeel van uw zonnepanelen:

Opgewekt en gesaldeerd per jaar € 420,-
Terugleverkosten (minder dan1000 kWh) € -48,-
Voordeel € 372,-

 

Stel dat u zelf niets direct verbruikt en dus al de opgewekte elektriciteit terug levert. U levert dan 1200 kWh terug. U betaalt dan de hogere terugleverkosten van 12,50 per maand. Ook dan heeft u nog steeds voordeel van uw zonnepanelen:

Opgewekt en gesaldeerd per jaar € 420,-
Terugleverkosten (meer dan 1000 kWh) € -150,-
Voordeel € 270,-

Bespaar meer door direct uw opgewerkte stroom te verbruiken!

U ziet in de voorbeelden dat het voordelig  is om als uw zonnepanelen opwekken, dit direct te gebruiken. Bijvoorbeeld voor het koken, (af)wassen, drogen, verwarmen of koelen. Zo levert u minder terug én valt uw boete lager uit!

Bovenstaand is een voorbeeld. Het is lastig om dit uit te rekenen voor de gemiddelde huurder. Dit is namelijk afhankelijk van:

  • Hoeveel energie uw zonnepanelen opwekken;
  • Hoeveel hiervan u direct zelf verbruikt;
  • Wat uw energieprijs per kWh is;
  • En of en welke boeteregeling uw leverancier heeft.

Wilt u het graag voor u specifiek uitgerekend hebben of maakt u zich nog zorgen? Neem dan contact met Eric Mientjes (coördinator duurzaamheid) op! U kunt hem bereiken via de Klantenservice (026) 326 30 50 of info@waardwonen.nl.

Urgentie aanvragen vanwege mantelzorg

Let op: Wilt u in gemeente Arnhem, Overbetuwe, Lingewaard, Druten, Renkum of Wijchen gaan wonen? Vraag dan mantelzorgurgentie aan bij de gemeente.

Wilt u in de gemeente Beuningen, Berg en Dal, Doesburg, Duiven, Heumen, Montferland, Nijmegen, Rheden, Rozendaal, Westervoort of Zevenaar gaan wonen? Dan kunt u bij ons mantelzorgurgentie aanvragen.

U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:

  • Ingevuld Aanvraagformulier mantelzorg urgentie
  • Geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van iedereen die deel uitmaakt van het huishouden
    Streep alle bsn-nummers door
  • Eigen verklaring aanvrager
    Dit is een document waarin u in uw eigen woorden omschrijft waarom u vindt dat u in aanmerking komt voor urgentie
  • Het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) op met woonhistorie van de afgelopen 10 jaar mét vermelding van alle medebewoners
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Noteer bij iedere woning of u inwonend was, u de woning huurde of gekocht had.
  • Meest recente verklaring geregistreerd inkomen (VGI) van de Belastingdienst
    Streep alle bsn-nummers door
  • Toekenning van geïndiceerde zorg door WMO (gemeente) of CIZ
    Het gaat om thuis aangeboden betaalde professionele zorg in de vorm van huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging en/of verpleging.

Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:

  • Verhuurdersverklaring
Alles compleet? Vraag dan urgentie aan
Urgentie aanvraag om financiële redenen

U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:

  • Ingevuld Aanvraagformulier Urgentie van Entree
  • Geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van iedereen die deel uitmaakt van het huishouden
    Streep alle bsn-nummers door
  • Eigen verklaring aanvrager
    Dit is een document waarin u in uw eigen woorden omschrijft waarom u vindt dat u in aanmerking komt voor urgentie
  • Het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) op met woonhistorie van de afgelopen 10 jaar mét vermelding van alle medebewoners
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Noteer bij iedere woning of u inwonend was, u de woning huurde of gekocht had.
  • Meest recente verklaring geregistreerd inkomen (VGI) van de Belastingdienst
    Streep alle bsn-nummers door
  • Schuldenoverzicht
  • Besluit woonkostentoeslag
    Brief van de gemeente waar u woont, waarin staat dat u woonkostentoeslag krijgt of niet.
  • Bewijs betalingsregelingen
  • Bewijs bewindvoering
  • Bevestigingsbrief ontslag
  • Winst- en verliesrekening eigen onderneming
  • Accountantsverklaring eigen onderneming
  • Vonnis WSNP
    Uitspraak van de rechter waarin staat dat u een schuldsaneringstraject bent gestart.

Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:

  • Kopie huurovereenkomst
  • Verhuurdersverklaring
  • Huuropzegging

Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:

  • Eigendomsinformatie over de woning
  • Hypotheekverklaring
Alles compleet? Vraag dan urgentie aan
Urgentie aanvraag bij aanhoudende bedreigende of onhoudbare situatie

U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:

  • Ingevuld Aanvraagformulier Urgentie van Entree
  • Geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van iedereen die deel uitmaakt van het huishouden
    Streep alle bsn-nummers door
  • Eigen verklaring aanvrager
    Dit is een document waarin u in uw eigen woorden omschrijft waarom u vindt dat u in aanmerking komt voor urgentie
  • Het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) op met woonhistorie van de afgelopen 10 jaar mét vermelding van alle medebewoners
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Noteer bij iedere woning of u inwonend was, u de woning huurde of gekocht had.
  • Meest recente verklaring geregistreerd inkomen (VGI) van de Belastingdienst
    Streep alle bsn-nummers door
  • Bewijs (be-)dreigende situatie
  • Bewijs meldingen van overlast
  • Proces-verbaal van aangifte en/of politierapportage overlast
  • Bewijs zwangerschap
  • Begeleidend schrijven van een wijkteam en/of hulpverlenende instanties
    Eventueel op briefpapier, maar in ieder geval met vermelding van datum, functie, naam en handtekening
  • Ingevulde machtiging Leijten en van Hoek
    Leijten en van Hoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau die bij u op huisbezoek komt om uw woonsituatie te analyseren en hierover een rapport te schrijven. Met deze machtiging geeft u toestemming om uw gegevens met Leijten en van Hoek te delen.

Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:

  • Kopie huurovereenkomst
  • Verhuurdersverklaring
  • Huuropzegging

Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:

  • Eigendomsinformatie over de woning
  • Hypotheekverklaring
Alles compleet? Vraag dan urgentie aan
Urgentie aanvraag om medische of psychosociale redenen

U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:

  • Ingevuld Aanvraagformulier Urgentie van Entree
  • Geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van iedereen die deel uitmaakt van het huishouden
    Streep alle bsn-nummers door
  • Eigen verklaring aanvrager
    Dit is een document waarin u in uw eigen woorden omschrijft waarom u vindt dat u in aanmerking komt voor urgentie
  • Het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) op met woonhistorie van de afgelopen 10 jaar mét vermelding van alle medebewoners
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Noteer bij iedere woning of u inwonend was, u de woning huurde of gekocht had.
  • Meest recente verklaring geregistreerd inkomen (VGI) van de Belastingdienst
    Streep alle bsn-nummers door
  • Verklaring van behandelend arts / specialist / psycholoog / psychiater (indien van toepassing)
    In dit document staat met welke problematiek u gediagnosticeerd bent en wat de prognose is bij behandeling.
  • Relevante medische gegevens (indien van toepassing)
  • WMO indicatie (indien van toepassing)
  • Documenten betrokken hulpverlening en/of specialistenbrieven
  • Ingevulde machtiging Leijten en van Hoek
    Leijten en van Hoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau die bij u op huisbezoek komt om uw woonsituatie te analyseren en hierover een rapport te schrijven. Met deze machtiging geeft u toestemming om uw gegevens met Leijten en van Hoek te delen.

Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:

  • Kopie huurovereenkomst
  • Verhuurdersverklaring
  • Huuropzegging

Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:

  • Eigendomsinformatie over de woning
  • Hypotheekverklaring
Alles compleet? Vraag dan urgentie aan
Urgentie aanvraag bij relatieverbreking met of zonder samenlevingsovereenkomst

U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:

  • Ingevuld Aanvraagformulier Urgentie van Entree 
  • Geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van iedereen die deel uitmaakt van het huishouden
    Streep alle bsn-nummers door
  • Eigen verklaring aanvrager
    Dit is een document waarin u in uw eigen woorden omschrijft waarom u vindt dat u in aanmerking komt voor urgentie
  • Het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) op met woonhistorie van de afgelopen 10 jaar mét vermelding van alle medebewoners
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Noteer bij iedere woning of u inwonend was, u de woning huurde of gekocht had.
  • Meest recente verklaring geregistreerd inkomen (VGI) van de Belastingdienst
    Streep alle bsn-nummers door
  • Geformaliseerde verklaring van mediator, advocaat of notaris (ondertekend door beide partners en mediator, advocaat of notaris), met daarin:
    Bevestiging aanvang en einde relatie
    Verdeling gemeenschappelijke financiën
    Regeling woning waarin men nog samenwoonde of nog woont
    Regeling ouderlijke zorg voor minderjarige kinderen (indien van toepassing)
    Bewijs verblijf inwonende meerderjarige kinderen (indien van toepassing)

Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:

  • Kopie huurovereenkomst
  • Verhuurdersverklaring
  • Huuropzegging

Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:

  • Eigendomsinformatie over de woning
  • Hypotheekverklaring
Alles compleet? Vraag dan urgentie aan
Urgentie aanvraag bij echtscheiding of beëindiging geregistreerd partnerschap

U heeft bij deze aanvraag de volgende documenten nodig:

  • Ingevuld Aanvraagformulier Urgentie van Entree
  • Geldig identiteitsbewijs of verblijfsdocument van iedereen die deel uitmaakt van het huishouden
    Streep alle bsn-nummers door
  • Eigen verklaring aanvrager
    Dit is een document waarin u in uw eigen woorden omschrijft waarom u vindt dat u in aanmerking komt voor urgentie
  • Het uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) op met woonhistorie van de afgelopen 10 jaar mét vermelding van alle medebewoners
    Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Noteer bij iedere woning of u inwonend was, u de woning huurde of gekocht had.
  • Meest recente verklaring geregistreerd inkomen (VGI) van de Belastingdienst
    Streep alle bsn-nummers door
  • Verzoekschrift echtscheiding / geregistreerd partnerschap aan rechtbank of beschikking rechtbank waarin echtscheiding / geregistreerd partnerschap wordt uitgesproken
  • Echtscheidingsconvenant
    In dit document staat informatie over de regeling van de financiën en de woning waarin u samenwoonde of nog samenwoont. Het echtscheidingsconvenant moet getekend zijn door een mediator, advocaat of notaris.
  • Ouderschapsplan of intentieverklaring
    In dit document staat de regeling ouderlijke zorg voor minderjarig(e) kind(eren). Het ouderschapsplan of de intentieverklaring moet getekend zijn door een mediator, advocaat of notaris.

Huurde u een woning? Dan heeft u ook nodig:

  • Kopie huurovereenkomst
  • Verhuurdersverklaring
  • Huuropzegging

Woonde u in een koopwoning? Dan heeft u nodig:

  • Eigendomsinformatie over de woning
  • Hypotheekverklaring
Alles compleet? Vraag dan urgentie aan
Voordat Waardwonen en WOONstichting Gendt definitief kunnen besluiten om te fuseren, vragen ze aan de huurdersorganisaties om instemming. De huurdersorganisaties hebben het recht om hun zienswijze te geven en daarbij hun achterban te raadplegen. Bij een instemmende zienswijze kan de fusie doorgaan. Hoe zit dat precies?

Recentelijk hebben de directeur-bestuurders van Waardwonen en WOONstichting Gendt besloten om het formele fusieproces op te starten. Dit betekent dat we nu verdere stappen zetten richting een mogelijke fusie. Hieronder wordt toegelicht hoe huurdersorganisaties betrokken zijn in deze fase en wat ‘instemmingsrecht’ inhoudt.

Eerst brengen we de effecten van een fusie in kaart

In deze fase van het fusieproces werken we aan het verder uitwerken van het ontwerp van de fusieorganisatie en verdiepen we de meerwaarde van de fusie. Huurdersorganisaties, die de belangen van de huurders behartigen, worden betrokken bij verschillende thema’s, zoals dienstverlening. Vragen die daarbij spelen zijn bijvoorbeeld: Welke aspecten willen we behouden? Wat kan er anders of beter in de fusiecorporatie?

De resultaten van deze overleggen worden vastgelegd in de fusie-effectrapportage. Hiermee willen we de effecten van de fusie analyseren en in kaart brengen, zodat alle betrokkenen weten wat ze kunnen verwachten.

Daarna gaan we met huurders in gesprek over de te verwachten effecten

De effecten van de mogelijke fusie delen we met huurders tijdens bewonersavonden, waar we graag in gesprek gaan over de fusie. Deze avonden zijn naar verwachting gepland in het eerste kwartaal van 2024. (Ook eerder hebben we al inloopavonden georganiseerd. Hier leest u een terugkoppeling <link> met belangrijke punten die huurders hebben benadrukt.)

Vervolgens vragen we de huurdersorganisaties om hun zienswijze

Voordat we besluiten om te fuseren, vragen we de huurdersorganisaties om een zienswijze te geven. Hierin geven ze met argumenten aan of ze al dan niet instemmen met de fusie. Over het algemeen raadpleegt de huurdersorganisatie haar achterban (de huurders) en laat zij deze mening meewegen in haar besluit.

Huurdersorganisaties moeten instemmen met een fusie

Voordat er sprake is van een fusie, moeten de huurdersorganisaties hiermee instemmen (hun goedkeuring verlenen aan een fusie). Andere betrokken partijen, zoals vertegenwoordigingsorganen van medewerkers en organisaties zoals gemeenten, mogen een advies geven. Pas nadat al deze stappen zijn doorlopen en er positieve zienswijzen en adviezen zijn ontvangen, vragen we goedkeuring voor de fusie aan bij de minister voor Volkshuisvesting & Ruimtelijke ordening.

Woningruil aanvragen via de website

U kunt woningruil aanvragen door onderstaand formulier in te vullen.

Wat is nu de stand van zaken? En welke vervolgstappen kunnen we verwachten?

De directeur-bestuurders van Waardwonen en WOONstichting Gendt hebben in november 2023 besloten om een formeel fusieproces op te starten. Dit besluit volgt na onafhankelijk onderzoek van Atrivé. Nog niet alles is in kannen en kruiken, maar het voornemen om te fuseren is er.

In deze fase werken we verder uit hoe de fusieorganisatie eruit zou kunnen zien. En ook in deze nieuwe fase worden de huurdersorganisaties – die de belangen van de huurders behartigen – betrokken. Zij praten mee over verschillende thema’s, zoals dienstverlening. Vragen die daarbij spelen zijn bijvoorbeeld: Welke aspecten willen we behouden? Wat kan er anders of beter in de fusiecorporatie?

De resultaten van deze overleggen worden vastgelegd in een zogenaamde fusie-effectrapportage, zodat alle betrokkenen straks weten wat ze kunnen verwachten bij een fusie. Die effecten van een mogelijke fusie gaan we ook delen met huurders tijdens bewonersavonden, zodat we daarover samen in gesprek kunnen. Deze avonden worden naar verwachting georganiseerd in het eerste kwartaal van 2024.

Na afloop van dit traject vragen we uiterlijk medio 2024 verschillende belanghouders om instemming of goedkeuring voor een fusie. Deze belanghouders zijn bijvoorbeeld de Raden van Commissarissen, de Ondernemingsraad/Personeelsvertegenwoordiging, de gemeenten, de Autoriteit Woningcorporaties (AW) het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Ook de huurdersorganisaties hebben instemmingsrecht.

Hoe worden woningen toegewezen na een eventuele fusie en zal er meer concurrentie zijn?

Nee, er is nu ook geen sprake van concurrentie. Woningtoewijzing wordt geregeld via de huisvestingsverordening van de gemeente. Corporaties volgen dit beleid. En wijzen woningen toe via het regionale woonruimteverdeelsysteem Entree. Dit betekent dat de regels en procedures voor het toewijzen van woningen hetzelfde zijn en blijven.

Wat gaat er veranderen voor mij als huurder na een eventuele fusie?

Op dit moment kunnen we ook op deze vraag geen specifiek antwoord geven. We onderzoeken juist de voordelen en nadelen die een fusie kan hebben voor huurders. Daarom is het ook fijn om te weten wat huurders belangrijk vinden zodat we dit meenemen in het onderzoek.

Hoe wordt ervoor gezorgd dat bij een eventuele fusie de dienstverlening persoonlijk blijft en niet te onpersoonlijk wordt?

Op dit moment zijn we nog niet op het punt waar we al weten hoe een mogelijke nieuwe organisatie eruit zou zien. Wat we echter wel kunnen zeggen is dat het voor zowel WOONstichting Gendt als Waardwonen belangrijk is om onze dienstverlening te waarborgen en mogelijk zelfs te verbeteren. We willen onze dienstverlening zo dicht mogelijk bij onze huurders organiseren. We zetten ons in om persoonlijk contact te hebben, bijvoorbeeld via huisbezoeken, aanwezigheid van beheerders in de wijk, inloopuren op kantoor of andere spreekuurlocaties, enzovoort. En we zetten ons in om goed bereikbaar te zijn bij vragen en klachten. Beide organisaties hebben juist een focus op een persoonlijke benadering, ook nu al.

Wat gebeurt er als er uiteindelijk géén fusie plaatsvindt?

Als er geen fusie plaatsvindt, blijven we nog steeds samenwerken en streven we ernaar om onze dienstverlening aan huurders op peil te houden en te voldoen aan onze volkshuisvestelijke taken.

Wat gebeurt er als er wél sprake is van een voorgenomen fusie na afronding van het haalbaarheidsonderzoek?

Als er sprake is van een voorgenomen fusie na afronding van het haalbaarheidsonderzoek, gaan we een volgende fase in. Dan wordt er bijvoorbeeld verder nagedacht over hoe we de lokale verbinding gaan organiseren en de inrichting van de nieuwe organisatie.

Na afloop van dit vervolgtraject vragen we uiterlijk medio 2024 verschillende belanghouders om instemming of goedkeuring voor een fusie. Deze belanghouders zijn bijvoorbeeld de Raden van Commissarissen, de Ondernemingsraad/Personeelsvertegenwoordiging, de gemeenten, de Autoriteit Woningcorporaties (AW) het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Ook de huurdersorganisaties hebben instemmingsrecht.

Hoe lang duurt het haalbaarheidsonderzoek en wanneer kan ik meer informatie verwachten over de vervolgstappen?

Het onderzoek is gestart in april en duurt tot en met oktober. Ondertussen hebben we al veel uitgangs- en aandachtspunten opgehaald bij verschillende interne en externe partijen, waaronder de huurdersorganisaties. We nemen ook input mee vanuit de inloopavonden voor huurders. Deze input wordt samen met andere informatie uit beleidsdocumenten en gesprekken met andere partijen zoals de personeelsvertegenwoordiging, RvC-leden en huurdersorganisaties, managers, enzovoort meegenomen in het onderzoek. U leest hier welke stappen tussen maart en oktober 2023 worden doorlopen.

Op basis van dit onderzoek zal Atrivé in augustus 2023 advies uitbrengen aan de directeur-bestuurders over welke vorm van samenwerking het beste is voor beide corporaties om optimaal te blijven presteren op het gebied van volkshuisvesting, rekening houdend met zowel de korte als de langere termijn. De resultaten worden onder andere onderbouwd met cijfers en argumentatie.

De resultaten van het onderzoek worden vervolgens eind september voorgelegd aan de huurdersorganisaties, de medewerkers en de Raden van Commissarissen. Na bespreking van de resultaten wordt aan hen wordt een reactie gevraagd op het advies van Atrivé. Ook gaan we de resultaten nog presenteren op aan de huurders. Vervolgens zullen de directeur-bestuurders in oktober een besluit nemen over de vervolgstappen.

Wat is een huurdersorganisatie?

Een huurdersorganisatie is een onafhankelijke vereniging of stichting die opkomt voor de belangen van huurders bij een specifieke woningcorporatie, zoals WOONstichting Gendt en Waardwonen. Ze zijn geen onderdeel van de woningcorporaties, maar werken wel vaak samen om de kwaliteit van wonen, de leefbaarheid in de buurt en de positie van huurders te verbeteren. Daarnaast nemen de huurdersorganisaties deel aan bepaalde besluitvormingsprocessen.

U kunt gerust contact met hen opnemen via de contactgegevens op hun eigen websites. Daarvoor volgt u de links.

Hoe blijf ik als huurder op de hoogte? En hoe kan ik meepraten en meedenken?
  • We hebben inloopavonden georganiseerd waar we persoonlijk in gesprek zijn gegaan met huurders. We zullen mogelijk in de toekomst meer van deze avonden organiseren. U leest hier een terugkoppeling van de inloopavonden en welke punten huurders belangrijk vinden. In het eerste kwartaal van 2024 organiseren we opnieuw inloopoavonden. Dan gaan we in gesprek over wat de gevolgen zouden zijn als we fuseren.
  • U kunt ook persoonlijk contact opnemen met Waardwonen of WOONstichting Gendt via e-mail, telefoon of dit contactformulier.
  • Daarnaast houden we u op de hoogte via onze website en huurdersnieuwsbrief. Mogelijk ontvangt u ook een extra (nieuws)brief per post.
  • Onze huurdersorganisaties zijn betrokken, ook via hen horen we welke onderwerpen belangrijk zijn voor onze huurders. U kunt ook contact met uw huurdersorganisatie opnemen om uw mening te delen of vragen te stellen.
Wat zijn de mogelijke voordelen en nadelen van een fusie voor huurders?

We zitten nu in de fase waarin we het ontwerp van de fusieorganisatie verder uitwerken. Samen met de huurdersorganisaties denken we bijvoorbeeld na over het thema dienstverlening. Wat gaat er al goed en willen we behouden? Wat kan er anders of beter?

De resultaten van deze overleggen worden vastgelegd in een zogenaamde fusie-effectrapportage, zodat alle betrokkenen straks weten wat ze kunnen verwachten bij een fusie. Die effecten van een mogelijke fusie gaan we ook delen met huurders tijdens bewonersavonden, zodat we daarover samen in gesprek kunnen. Deze avonden worden naar verwachting georganiseerd in het eerste kwartaal van 2024.

Weten jullie wat de huurders belangrijk vinden?

Vanuit de gesprekken die we hebben met huurders en onze huurdersorganisaties weten we wat belangrijk is voor onze huurders. In juni hebben we bijvoorbeeld ook 2 inloopavonden georganiseerd voor huurders. U leest hier een samenvatting van de belangrijkste onderwerpen die daar besproken zijn. Daarnaast zijn en blijven de huurdersorganisaties betrokken in alle fases die we doorlopen.

In 2018 hadden Waardwonen en WOONstichting Gendt het voornemen om te fuseren. Wat is er nu anders?

De vorige keer was de insteek van het proces anders. We zagen toen ook grote uitdagingen op ons afkomen, maar daarover werd onvoldoende contact gelegd met huurders en medewerkers. Beide organisaties werkten ook nog niet zoveel met elkaar samen. Daardoor was er veel onbekendheid met elkaar. Er was dus veel onbegrip en weerstand toen het proces toch werd doorgezet zonder dat er voldoende geluisterd werd naar huurders en medewerkers.

De uitdagingen voor Waardwonen en WOONstichting Gendt zijn ondertussen groter geworden door onder meer de grotere opgaven in meer complexe omstandigheden, de veranderende arbeidsmarkt en druk vanuit wet- en regelgeving. Maar de belangrijkste verandering is dat we nu dit proces samen met huurders en medewerkers doorlopen. Bovendien kennen we elkaar inmiddels veel beter omdat we al fijn samenwerken.

Werken Waardwonen en WOONstichting Gendt al samen?

Ja, we werken al veel samen en dat gaat heel goed. We maken bijvoorbeeld gezamenlijk prestatieafspraken met de gemeente en huurdersorganisaties, gebruiken vanaf 1 januari 2024 hetzelfde ICT-systeem en sommige medewerkers werken voor beide organisaties. Onlangs hebben we zelfs besloten om één team te vormen voor de bedrijfsvoering, met één manager. De manier waarop we werken lijkt veel op elkaar.

Waarom willen WOONstichting Gendt en Waardwonen fuseren?

Wat is het beste voor onze huurders en woningzoekenden: zelfstandig blijven, samenwerken of fuseren? Die vraag stond centraal in een onafhankelijk onderzoek van Atrivé. Het advies van Atrivé is om te fuseren, omdat dit het meeste oplevert voor huurders en woningzoekenden, bijvoorbeeld op het gebied van dienstverlening. De uitkomst van het onderzoek is gedeeld met onder andere huurdersorganisaties, medewerkers en andere belanghebbenden van beide corporaties. Hen is gevraagd om te reageren op het onderzoeksrapport. “We hebben alle reacties en belangen
goed afgewogen en zetten nu samen de volgende stap op weg naar een fusie”, zeggen Erik Cuppen en Germa Knuver,
directeur-bestuurders van beide corporaties.

“We hebben beide grote uitdagingen, zoals het helpen oplossen van het tekort aan woningen en klimaatverandering. Tegelijkertijd verandert onze doelgroep en stijgen de kosten voor het bouwen. Het is ook lastig voor beide organisaties om personeel te vinden. Ondanks deze uitdagingen willen we een stabiele en betrouwbare organisatie blijven voor onze huurders en mensen die een woning zoeken. We willen blijven aansluiten bij de cultuur in dit gebied en dichtbij zijn in hun eigen buurten en wijken. Uit het onderzoek blijkt dat we door te fuseren meer kunnen betekenen voor onze huurders en woningzoekenden.”
Wie voert het onderzoek uit?

Het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd en begeleid door het advies- en onderzoeksbureau Atrivé. Dit is een onafhankelijk adviesbureau dat veel ervaring heeft in onderzoek naar samenwerking en fusie van woningcorporaties.

Wat is een fusie?

Een fusie betekent dat twee organisaties samenkomen en één juridische organisatie vormen. Het is als twee puzzelstukjes die samengevoegd worden. Voor WOONstichting Gendt en Waardwonen geldt dat een eventuele fusie niet gericht is op kostenbesparing, maar op het beter kunnen organiseren van onze dienstverlening. Dat gaat over het bouwen, onderhoud en beheer van onze woningen, en bijvoorbeeld ook over hoe snel we u kunnen helpen, in de buurt, aan de telefoon of bij een reparatieverzoek. Dit geldt overigens ook voor samenwerking.

Hoe ventileert u uw woning?

Wist u dat er elke dag 10 tot 15 liter vocht in uw huis komt? Dat komt niet alleen door douchen, koken en wassen. Maar ook door ademhalen, zweten en planten in huis.
Dit vocht moet ook weer uit uw woning want anders krijgt u vochtplekken en schimmel in huis! Schimmel en vocht zijn niet gezond.

De oplossing: Ventileren en dagelijks luchten. Daardoor kan vochtige lucht naar buiten en frisse (droge) lucht naar binnen.
Jos en André laten u zien hoe u dat doet!

Huissen
  • Binnenwater 2 t/m 60j
  • Goudreinet 27 t/m 49, 53 t/m 61. 65, 81 t/m 91, 101 en 103
  • Kortekerkstraat 5 t/m 13
  • Pater Rijkenstraat 18 t/m 30, 52 t/m 64 en 86 t/m 96
  • Penitentenstraat 2 t/m 8, 12, 14, 18, 20, 24, 26, 30, 32 en 3 t/m 7, 11, 13, 17, 19, 23, 25, 29, 31
  • Plaza 23 t/m 45, 51, 53
  • Raadhuisplein 1 – k1 t/m k4, K104 t/m 107, K204 t/m 206
  • Wilhelminastraat 38 t/m 52 en 38a t/m 52a
Haalderen
  • Mariahof (Biezenkampstraat)
Doornenburg
  • Blauwe Hoek 4 t/m 22
  • Kerkstraat 7a t/m 7t
Bemmel
  • De Beeringen 28 t/m 62
  • Kloosterplaats 2 t/m 30 en 50 t/m 78
  • Polsehof 4 t/m 32
  • Van Doornickstraat 1 t/m 19, 25 t/m 35 en 41 t/m 55
  • Oostervelden 2a 1 t/m 7, 2b  1 t/m 7, 2c 1 t/m 7 en 2d 1 t/m 3
Angeren
  • Emmastraat 15 t/m 19
  • Jan Joostenstraat 26 t/m 26e, 28 en 28a
Huissen
  • Akker 1 t/m 5 en 2 t/m 6 (bungalow, geen verdieping)
  • Erf 1 t/m 7 (bungalow, geen verdieping)
  • Landouwen 2 t/m 14 en 59 t/m 65 (bungalow, geen verdieping)
  • Maaiveld 2 t/m 16 (bungalow, geen verdieping)
  • Holthuizerdreef 147 t/m 153
  • Vlierstraat 36 t/m 44
  • Wijngaarden 9 t/m 31
Haalderen
  • Biezenkampstraat 35, 35a en 37
  • Hofsteestraat 22 t/m 38 en 27 t/m 37
  • Huchtstraat 26 t/m 30 en 46 t/m 50
Doornenburg
  • Carpenakker 17 t/m 23
  • Homoetstraat 1 t/m 23
  • Scherpe Hoek 17 t/m 31, 22 t/m 32. 44 t/m 50 en 75 t/m 81
Bemmel
  • Van Ambestraat 17 t/m 27
  • Van Bronkhorststraat 12 t/m 22
  • Beukenlaan 7 t/m 19 en 10 t/m 18
Angeren
  • Pietershof 1 t/m 11 en 2 t/m 10
  • Glazenmakershof 1 t/m 6 en 13 t/m 25
Welke planten staan er in de bloemenweide?

In de bloemenweide van onze tuinen staat een mix van diverse planten. Zo zorgen we dat er het hele jaar iets te vinden is voor bijen, hommels, vlinder, andere insecten en vogels.

Voorbeelden planten die er in kunnen staan zijn:

 

  • Polemonium caeruleum
  • Carex howardii ‘Phoenix Green’
  • Iris germanica ‘Flaming Victory’
  • Papaver ‘Patty’s Plum’
  • Papaver ‘Perry’s White’
  • Iris germanica ‘Matinata’
  • Allium ‘Purple Sensation’
  • Melica ciliata
  • Iris germanica ‘Fashionable Pink’
  • Iris germanica ‘Jubile Rainier III’
  • Papaver ‘Karine’
  • Campanula persicifolia ‘Alba’
  • Amsonia hubrichtii
  • Trollius ‘Golden Queen’
  • Briza media
  • Geum ‘Totally Tangerine’
  • Salvia sclarea
  • Digitalis purpurea ‘Alba’
  • Delphinium belladonna ‘Bellamosum’
  • Salvia nemorosa ‘Caradonna’
  • Salvia nemerosa ‘Blauhügel’
  • Salvia nemorosa ‘Viola Klose’
  • Echinacea pallida
  • Geranium pratense
  • Dierama pulcherrimum
  • Alchemilla epipsila
  • Veronica ‘First Love’
  • Baptisia ‘Purple Smoke’
  • Malva moschata ‘Alba’
  • Centranthus ruber ‘Coccineus’
  • Nepeta kubanica
  • Cirsium rivale ‘Atropurpureum’
  • Coreopsis ‘Full Moon’
  • Oenothera ‘Siskiyou’
  • Origanum pulchellum ‘Rosenkuppel’
  • Monarda ‘Prairie Night’
  • Phlox (P) ‘Bright Eyes’
  • Achillea millefolium ‘Cerise Queen’
  • Asclepias ‘Hello Yellow’
  • Panicum ‘Heiliger Hain’
  • Verbena bonariensis
  • Echinacea ‘Alba’
  • Echinacea paradoxa
  • Schizachyrium scoparium ‘Jan’s Wild West
  • Eragrostis trichodes
  • Gaura ‘Whirling Butterflies’
  • Chrysanthemum ‘Dernier Soleil
  • Sedum spectabile ´Briljant´
  • Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’
  • Calamagrostis brachytricha
  • Salvia uliginosa
  • Aster ‘JS Barts Blue Beauty’
Welke struiken en bomen gebruiken wij?

Corylus avellana (Hazelaar)
Aan het eind van de zomer geeft deze boom hazelnoten. Deze worden graag gegeten door eekhoorns maar ook gaaien, boomklevers en de grote bont specht zijn liefhebbers. De Hazelaar is een voedselbron of schuilplaats voor bij, insect, vlinder en vogel.

Amelanchier lamarckii (Drentse krentenboom)
In het vroege voorjaar bloeit deze struik/boom op het kale hout als een soort prachtige suikerspin met hele fijne witte bloempjes. Deze bloemen trekken kleine insecten aan en dat trekt weer mussen aan. Na de bloei komen er krentjes in de boom. Deze verkleuren van groen, naar rood naar blauwzwart. Vogels vinden deze erg lekker. Het blad verkleurt in de herfst van geel naar rood.

Rosa rugosa (Rimpelroos/bottelroos)
Dit is een veel in Nederland voorkomende heester. Het is voor vogels een goede schuilplaats door de dichtheid en doornige stengels. De plant is ook een voedselbron voor insecten tijdens de bloei en voor vogels als de rozenbottels verschijnen.

Prunus spinosa (sleedoorn)
Deze inheemse struik biedt vogels veiligheid vanwege de hoge dichtheid van takken met doorns. Die bieden ook bescherming aan insecten. De struik krijgt in het najaar blauwe bessen/pruimpjes: een ware traktatie voor veel vogels. De struik trekt veel vlinders aan, maar ook bijen zijn er blij mee.

Symphoricarpos (Sneeuwbes)
Deze heester krijgt purperroze bessen en verkleurt mooi in de herfst. De bessen worden wel door vogels gegeten, maar zijn niet fevoriet. Maar deze heester zorgt wel voor een goede schuilplaats voor veel dieren als egels, vogels etc.

Craetegus monogyna (Meidoorn)
De sterk geurende bloemen trekken bijen en vliegen aan. Lijsters, merels en mezen genieten in het najaar van de vruchten. Door de dichte structuur met lange doorns is het een hele veilige broedplaats voor vogels.

Zo ontdekt u waar de kortsluiting vandaan komt (stekkerproef)

Kortsluiting? Maar door welk apparaat kwam dat? Daar komt u achter met de stekkerproef. André laat u zien hoe u dat doet.

Hoe ontlucht u uw radiator (verwarming)?

Als u een borrelend geluid hoort in de verwarming, zit er lucht in de installatie. Om deze geluiden kwijt te raken kunt u radiatoren ontluchten. Jos neemt u stap voor stap mee in hoe u dat doet.

Hoe maakt u het filter van de warmte terugwin installatie schoon?

Het is goed om vier keer per jaar het filter van de warmte terugwin installatie schoon te maken. In de video ziet u hoe u dat doet.

Wat is het postadres van Waardwonen?

Wilt u ons een brief sturen? Dat kan naar ons postadres:

Waardwonen
Postbus 43
6850 AA  Huissen

Blijft de salderingsregeling bestaan?

Deze regeling stopt vanaf 1 januari 2027. Vanaf dat moment is het slim om de opgewerkte stroom direct te gebruiken. U krijgt dan nog maar een kleine vergoeding voor de teruggeleverde stroom.

Wat houdt de salderingsregeling in?

De salderingsregeling houdt in dat de energieleverancier voor terug-geleverde elektriciteit hetzelfde tarief hanteert als voor de geleverde elektriciteit.

Goed om te weten: deze regeling stopt vanaf 1 januari 2027. Vanaf dat moment is het slim om de opgewerkte stroom direct te gebruiken. U krijgt dan nog maar een kleine vergoeding voor de teruggeleverde stroom.

Kan ik ook sneeuwhekjes krijgen voor onder de zonnepanelen? 

We plaatsen automatisch sneeuwhekjes bij zonnepanelen op plaatsen waar vallend sneeuw/ijs een gevaar oplevert. Bijvoorbeeld op het dak boven de voordeur, pad of terras. Valt de sneeuw bijvoorbeeld gewoon op een plat dak dan doen we dit niet. Denkt u dat er bij u wel een hekje zou moeten staan? Neem dan contact op met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Wat moet ik doen als mijn panelen geen stroom opwekken?

Wekken de panelen geen stroom op, op een zonnige en heldere dag? Dan is er iets mis. Neem dan contact op met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Hoe kan ik controleren of de zonnepanelen goed functioneren?

Op de omvormer – die de opbrengt van de panelen aangeeft –  kunt u het verbruik aflezen. Mocht een paneel kapot zijn dan daalt het verbruik. Let op dat u dit controleert op een zonnige en heldere dag.

Mijn zonnepanelen wekken bijna geen stroom op

Soms leveren zonnepanelen minder stroom op. Bijvoorbeeld op een donkere dag is of omdat er sneeuw ligt. Dit is normaal. Maar bij heldere en zonnige dagen moeten de panelen natuurlijk wel stroom opwekken. Is dat niet het geval? Bel dan met de klantenservice via (026) 326 30 50 of stuur een e-mail naar info@waardwonen.nl.

Mag ik ze zelf schoonmaken?

In principe is het niet nodig om ze schoon te maken, maar het mag wel. Houd daarbij rekening met uw eigen veiligheid en die van anderen! De panelen mogen niet gereinigd worden met een hogedrukreiniger. Het reinigen mag ook niet met een bijtend of krassend schoonmaakmiddel. U kunt wel een zachte borstel of spons gebruiken. Als u een bedrijf inschakelt voor het schoonmaken, dan betaalt u daar zelf voor.

Worden de zonnepanelen ook schoongemaakt?

Nee in principe niet. De panelen zijn voorzien van een coating die ervoor zorgt dat de panelen schoon blijven. Bij woningen die structureel last hebben van bladluis of mosaanslag reinigt Waardwonen de panelen. Laat het ons weten als u denkt dat dat bij u het geval is. Dan gaan wij dit beoordelen.

Hoe zit het met dag- en nachtstroom?

Heeft u zonnepanelen? Dan is het slim om de opgewekte stroom direct te gebruiken. Dus zet uw apparaten (zoals de (af)wasmachine of droger) overdag aan als het een zonnige dag is, in plaats van te wachten op de nacht.

Hoeveel kun je besparen met zonnepanelen?

De opbrengst van zonnepanelen is van heel veel factoren afhankelijk. Daarom rekenen we met gemiddelden in het voorbeeld hieronder.

Voor een standaard zonnepaneel op onze woning gaan uit van een vermogen van 305Wp (= Wattpiek).

Om te berekenen hoeveel Kilowatt uur (Kwh) een zonnepaneel oplevert, gebruiken we een omrekenfactor van 0,85 tot 0,9. Een paneel levert dus ongeveer 305Wp x 0,9 = 275 Kwh per jaar op.

Bij 6 panelen is dat ongeveer 1.650 Kwh per jaar. Afhankelijk van de energieprijs levert u dat een flinke besparing op.

Goed om te weten: Er wordt alleen stroom opgewekt als het licht is. Overdag verbruiken we vaak juist minder stroom dan we opwekken. Gemiddeld verbruikt u 30% zelf en levert u 70% terug. Het is dus slim om juist overdag bijvoorbeeld uw was te draaien.

Zonnepanelen aanmelden

In principe regelt de installateur de aanmelding van de zonnepanelen. Mocht u toch zelf moeten doen, dan kan dat als volgt:

  • U gaat naar deze site en vult daar de volgende gegevens in:
    • uw adres waar de zonnepanelen liggen en uw meternummer
    • uw contactgegevens en emailadres
    • het vermogen van de zonnepanelen. Dit is gemiddeld 305 Wattpiek (Wp) per paneel. (Dus liggen er 4 zonnepanelen? Dan vult u in: 4 x 305 Wp = 1220)
Ik wil ook graag zonnepanelen. Kan dat? 

Het isoleren en plaatsen van zonnepanelen op onze woningen is een groot project. Daar zijn we een paar jaar geleden al mee begonnen. We zijn gestart met de oudere woningen met de slechtste energielabels. Inmiddels zijn woningen met een beter energielabel (hoger dan B) aan de beurt. Dit moeten we nog inplannen.

Wat zorgt dat een zonnepaneel meer of minder oplevert?
  • de grootte van de collectoren
  • hoeveelheid zon (uren en intensiteit)
  • de invalshoek van de zon
  • het type zonnecel
  • eventuele belemmeringen/schaduw
  • vervuiling (stof, vogelpoep, sneeuw)
  • wel/niet geventileerd of gekoeld (10% verlies bij opwarming van 20°C)
  • rendement van de omvormer
  • leeftijd van de panelen (degradatie, vervuiling, vermogensverlies)
Wat zijn zonnepanelen?

Zonnepanelen worden ook wel pv-panelen genoemd, naar de ‘fotovoltaïsche cellen’ die in zo’n paneel zitten. Die zetten het (zon)licht om in elektriciteit. Zelfs op een bewolkte dag levert een zonnecel stroom. Op die manier kan er flink bespaard worden op de energierekening. Via een omvormer komt de stroom op het elektriciteitsnet.

Aanvraagformulier Zelf Aangebrachte Voorzieningen
6. Technische staat van de woning en wijze van bewoning

Voldoet u aan de eerste vijf voorwaarden? Dan gaan een opzichter en medewerker Verhuur de technische staat van de woning en de wijze van bewoning bekijken. Deze beoordeling moet positief zijn.

Beide partijen moeten hierbij aanwezig zijn. Wij gaan er in principe van uit dat de nieuwe huurder de eventuele aangebrachte veranderingen (met uitzondering van de gebreken) overneemt. Door de opname weet u beide waar u aan toe bent. Na de inspectie tekent de nieuwe huurder het opnamerapport en overnameformulier voor akkoord.

5. Zelfstandige woning

De woningen moeten zelfstandige woonruimten zijn. De woningen moeten dus een eigen toegang en een eigen keuken, toilet en wasgelegenheid (douche of bad) hebben.

4. Positieve Verhuurdersverklaring

Er mag op het moment van woningruil geen huurachterstand zijn. We kijken ook of er geen overlast veroorzaakt wordt of recent veroorzaakt is.

3. Leeftijdsvoorwaarden

Bij sommige woningen geldt een leeftijdsvoorwaarde. We hebben bijvoorbeeld speciale jongeren- en seniorenwoningen. De nieuwe huurder(s) moet hier ook aan voldoen.

2. Verhouding woninggrootte – grootte van het huishouden

We kijken of de woning op basis van de woninggrootte en de grootte van het huishouden passend is. Voor woningen met vier of meer slaapkamers komen huishoudens vanaf 6 personen in aanmerking.

1. Verhouding huurprijs – inkomen

We kijken of de woning passend is voor de nieuwe huurder. Denk aan de inkomenseisen die bij de huurprijs van de woning horen.

Tweede opname

Op de dag dat u uw sleutels inlevert controleert onze opzichter de technische staat van uw woning. We doen dit aan de hand van het eerste opnamerapport.  Heeft u met de nieuwe huurder afgesproken dat er dingen worden overgenomen? Levert u dan het ondertekende overnameformulier in.

Hoe laat u de woning achter:

  • de woning is schoon en leeg.
  • Alle roerende goederen (denk aan kasten, meubels, gordijnen) zijn uit de woning.
  • Alles wat bij de woning hoort, is er en is en heel. Vervang kapotte of beschadigde deuren, spiegels, schakelaars, etc.
  • Verwijder eventuele vloerbedekking en lijmresten op vloeren en trappen.
  • Verwijder alle schroeven en spijkers, stickers en plakplastic.
  • Alle sleutels van de binnendeuren en vaste kasten in de woning zijn aanwezig.
  • Alle veranderingen van de binnendeuren en vaste kasten in de woning zijn aanwezig.
  • Veranderingen in huis waar wij u geen toestemming voor hebben gegeven, maakt u ongedaan. U kunt ons alsnog om toestemming vragen.
  • Heeft u een tuin of balkon? Zorg dan deze schoon en zonder losliggende materialen is. Zorg ook dat alle planten, struiken en hagen gesnoeid en van acceptabele hoogte zijn.
  • Verwijder afval en vuil uit de woning. Laat ook uw afvalcontainer schoon en leeg achter.

Blijkt dat u niet alle werkzaamheden uit het eerste opnamerapport heeft gedaan?

Dan stellen wij u schriftelijk in gebreke. U krijgt tien dagen om het alsnog te doen. U betaalt huur over deze tien dagen.

In de brief staat ook wat de kosten zijn als Waardwonen de werkzaamheden doet. U kunt er voor kiezen om ons de werkzaamheden, op uw kosten, te laten doen.

Zijn de werkzaamheden na de tien dagen nog niet gedaan?

Dan laten wij dat op uw kosten doen. Naast deze kosten betaalt u ook huur tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.

Is alles netjes volgens afspraak gedaan?

Dan neemt onze opzichter de meterstanden op en vult eventueel het warmtemetingsformulier in. U tekent deze formulieren en het tweede opnamerapport. U ontvangt een kopie van het opnamerapport.

 

Eerste opname

Bij de eerste opname beoordeelt de opzichter de staat waarin uw woning verkeert. Alle op- en aanmerkingen komen in het eerste opnamerapport.

We letten vooral op:

  • Onderhoud voor rekening van de huurder
  • Wijzigingen in of aan de woning, die u heeft gedaan, of die u heeft overgenomen van de vorige huurder
  • Gebreken/schade in of aan de woning
  • Aanwezigheid van voorzieningen

In het opnamerapport staat wat er verwijderd, aangepast of gerepareerd moeten worden. Dit rapport ontvangt u via e-mail.

U hoeft de woning niet in oorspronkelijke staat achter te laten. Maar wel in goede verhuurbare staat.

Heeft u oudere vloerzeilen in de woning heeft?

Wacht dan met het verwijderen tot na de eerste opname. Mogelijk is het asbesthoudend zeil. Als u deze weghaalt besmet u de woning en omgeving misschien met asbestvezels!

Spullen laten overnemen

U kunt de nieuwe huurder vragen om sommige spullen over te nemen. De nieuwe huurder hoeft dat natuurlijk niet te doen. U en de nieuwe huurder moeten dit samen regelen. De gemaakte afspraken zet u in het overnameformulier dat u van de opzichter krijgt.

Is er nog geen nieuwe huurder? Dan kunt u soms met de opzichter afspreken om wat spullen in de woning achter te laten om de nieuwe huurder de kans te geven spullen over te nemen? Wil de nieuwe huurder dat niet? Dan moet u deze alsnog uit de woning halen. U kunt er ook voor kiezen om de woning leeg op te leveren.

Huur opzeggen via het online formulier

U kunt de huur opzeggen door onderstaand formulier in te vullen. U ontvangt daarna een e-mail met de door u ingevulde gegevens. Krijgt u die niet? Neem dan contact met ons op.

 

Wanneer maken jullie mijn woning aardgasvrij?

Voor 2050 moeten alle woningen aardgasvrij zijn. Dat duurt nog even, maar we beginnen hier nu al mee. Vanaf 2023 plaatsen we ongeveer al 50 warmtepompen per jaar. Daarnaast onderzoeken we hoe we woningen op de Zilverkamp vanaf 2028 aardgasvrij maken. Met al deze ervaringen, kunnen we vervolgprojecten steeds makkelijker uitvoeren.

Wat gaat Waardwonen doen om woningen te verduurzamen?

We zijn bekijken wat goede manieren zijn om woningen aardgasvrij te maken. Zo doen we proeven met warmtepompen, zonnepanelen die ook warmwater opwekken en energieopslag. Voordat we dit op grote schaal gaan aanleggen, willen we hier meer ervaring in opdoen. In onze meerjarenplannen nemen we dit al wel mee. 

Kan Waardwonen iets doen aan de stijging van de energiekosten?

Aan de stijging van de energieprijzen kunnen wij helaas niets doen. Er zijn vaak wel manieren om minder te verbruiken. Heeft u een hoog verbruik en wilt u hulp? Onder ‘Wat kunt u doen’ staan wat tips op een rij. 

Kan Waardwonen mij helpen om de energiekosten te verlagen?

Helaas kunnen wij uw energiekosten niet verlagen. Maar wij kunnen wel samen met u kijken of er manieren zijn om uw verbruik te verlagen. Dit doen we vaak samen met energiecoaches van het Energieloket. Heeft u een hoog energieverbruik en wilt u hulp? Onder ‘Wat kunt u doen’ staan wat tips op een rij. 

Wat scheelt een beter energielabel eigenlijk in de kosten?

Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig (of energie-onzuinig) een woning is. Hoeveel een beter energielabel aan kosten scheelt, is niet precies te zeggen. Het ligt bijvoorbeeld ook aan de grootte van uw gezin, of u veel of weinig doucht en hoe warm u het in huis wil hebben.

Gemiddeld verbruikt een woning met label G (onzuinig) 50% meer energie dan een woning met een label A. Gelukkig heeft Waardwonen nog maar enkele tientallen woningen met een slecht label.  

Heb ik recht op een energietoeslag?

Om mensen met een laag inkomen te helpen geeft de overheid een energietoeslag. Dit is een bedrag van € 1.300,-.  

Wie kan dit bedrag krijgen?  
  • Mensen met een bijstandsuitkering, IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering 
  • Mensen met een inkomen van maximaal 120% van het sociaal minimum 
Hoe krijg ik de toeslag?

Heeft u een bijstandsuitkering, IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt de toeslag automatisch.  Heeft u de toeslag niet gekregen? Neem dan contact op met uw gemeente. 

Heeft u geen uitkering, maar heeft u wel een inkomen van maximaal 120% van het sociaal minimum? Kijk dan op de website van uw gemeente of u het automatisch ontvangt of een aanvraag moet doen.  

Hoe werkt een Velux dakraam?

Heeft u een Velux dakraam? André laat u in deze video zien hoe dit raam werkt.

Wat zit er in de meterkast?

Elke woning heeft een meterkast. Hierin zitten allerlei aansluitingen. Onze opzichter André legt in deze video uit wat het allemaal is.

Hoe werkt een draai-kiep-raam (of deur)?

Heeft u een draai-kiep-raam in huis? Opzichter André legt in deze video uit hoe zo’n raam werkt.

Hoe vult u de cv-ketel bij?

Uw cv-ketel moet af en toe bijgevuld worden. Onderhoudsmedewerker Jos laat u in deze video zien hoe u dat kan doen.

Hoe maakt u uw rookmelder schoon?

Elke woning heeft een rookmelder. Het is goed om deze regelmatig schoon te maken. Onze opzichter André legt in deze video uit hoe u dat doet.

 

Hoe werkt een driepuntssluiting?

Heeft u een deur met een driepuntssluiting? Onze opzichter André laat in deze video zien hoe zo’n sluiting werkt.

Glasschade
  • Millingen aan de Rijn
    Van Haren
    (0481) 43 28 08
  • Lingewaard (inclusief Gendt)
    Jeurissen Schilderwerken BV
    (06) 13 21 53 11

Let op: Betaalt u maandelijks voor de glasverzekering via de servicekosten? En hoort het glas standaard bij de woning? Dan valt de reparatie onder de verzekering en betaalt u niets.

Rioolverstopping
  • Millingen aan de Rijn
    Van Dalen B.V.
    (06) 51 51 86 82
  • Lingewaard (zonder Gendt)
    Van Dalen B.V.
    (06) 51 51 86 82
  • Gendt
    B.O.D. totaalinstallateur
    (0481) 46 44 00

Let op: Betaalt u maandelijks voor de Klein Onderhoud service? Dan hoeft u voor het ontstoppen niets te betalen. Is het riool verstopt door onjuist gebruik? Dan moet u de ontstopping wel zelf betalen. Óók als u betaalt voor Klein Onderhoud.

Lift
  • Lingewaard (zonder Gendt) en Millingen aan de Rijn
    KONE
    (0900) 225 55 66
  • Gendt
    Bel het nummer dat op de lift staat.
    Staat er geen nummer?
    Neem dan contact op met onze klantenservice via (026) 326 30 50
Centrale verwarming/warm water of ventilatie
  • Lingewaard (zonder Gendt) en Millingen aan de Rijn
    Feenstra Service
    (088) 845 50 00
  • Gendt
    installatietechniek Hullenaar-Balk
    (0481) 46 16 56

Soms is bijvullen of ontluchten de oplossing. Lees op de pagina cv-ketel bijvullen hoe u dat doet.

Hoe stuur ik facturen op naar Waardwonen?

Facturen ontvangen wij bij voorkeur digitaal via facturen@waardwonen.nl op de volgende manier:

  • als pdf-bestand
  • 1 factuur per pdf-bestand
  • bijlagen kunt u samenvoegen met de factuur, zolang de eerste pagina maar de factuur is

U vermeldt op de factuur onderstaande gegevens:

  • de juiste tenaamstelling
  • uw KvK- en btw-nummer
  • een duidelijke omschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden en/of geleverde producten/diensten- de naam van de opdrachtverstrekker binnen Waardwonen werkopdrachtnummers en/of inkoopordernummers

Als dit van toepassing is, vermeldt u ook:

  • verleggingsregeling btw, met daarbij de geldende tarieven (0, 6 of 21 procent)
  • het btw-nummer van Waardwonen NL002489247B01
  • uw G-rekeningnummer met het betreffende bedrag

Facturen die niet aan deze voorwaarden voldoen nemen wij niet in behandeling.

Wat is het inschrijfnummer Kamer van Koophandel?

Inschrijfnummer Kamer van Koophandel: KvK Centraal Gelderland Arnhem, nummer 10016923

Wat is het bankrekeningnummer?

Bankrekeningnummer: NL29RABO0105703052
RSIN nummer: 002489247

Bent u huurder en wilt u uw huur overmaken?
Dan kan dit op een ander rekeningnummer. Kijk hiervoor op de pagina Huur betalen.

Waar moet ik registreren?

Ga naar Mijn Waardwonen en klik op registeren.

Is Mijn Waardwonen veilig?

Ja, het klantportaal Mijn Waardwonen is een veilige ‘https’ omgeving.

Ik heb geen brief ontvangen

In 2015 hebben alle huurders een brief ontvangen met de gegevens om u te kunnen registreren. Als u toen nog niet bij ons huurde, kreeg u de brief bij het begin van uw huurcontract.

Heeft u geen brief ontvangen of bent u de gegevens kwijt? Neem dan contact met ons op, dan zorgen we dat u deze krijgt.

Ik krijg de melding dat mijn gegevens niet bekend zijn

Het is belangrijk om de naam en het registratienummer precies zo in te vullen als in de brief staat. Zo lijken de kleine letter L en de hoofdletter i en 1 erg op elkaar. In het registratienummer staan alleen kleine letters en cijfers.

Vaak lukt het wel als u op de plek waar u nu een 1 invoert, kiest voor een kleine letter L. Lukt het dan nog niet? Neem dan contact met ons op.

Ik kan niet inloggen met mijn naam en registratienummer

Om in te kunnen loggen, moet u zich eerst registeren. Heeft u dit nog niet gedaan? Klik dan op de oranje knop registeren op het eerste scherm.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce non nulla nulla. Ut ac luctus ipsum. Aliquam tristique risus in risus ornare, eget congue mi tempus.