Nieuwe huurprijzen per 1 juli 2025

Rond 26 april 2025 krijgt u een brief van ons over de huuraanpassing 2025. Daarin staat precies wat de huuraanpassing voor u betekent.

Nieuwe huurprijzen per 1 juli 2025

Betaalbaar wonen vinden wij belangrijk. Daarom proberen we te zorgen voor betaalbare huurprijzen.

We willen dat u als huurder een fijne en duurzame woning heeft. En dat woningzoekenden kans maken op een woning. Dat kost steeds meer geld. Daarom verhogen we dit jaar de huren voor meeste huurders met 3,5%. We leggen u het graag uit.


Rond 26 april 2025 krijgt u een brief over de huuraanpassing 2025. Daarin staat precies wat de huuraanpassing voor u betekent.

Politieke onzekerheid over huurverhoging
Half april werd duidelijk dat de regering erover nadenkt om de huurverhoging niet door te laten gaan. Begin juni nemen ze hierover een besluit. Als ze besluiten dat de huurverhoging niet doorgaat, verhogen wij je huur niet. We houden u hiervan op de hoogte.

Wat verandert er in mijn huur?

Ieder jaar mogen wij de huur verhogen. De overheid bepaalt jaarlijks hoeveel de huurprijzen maximaal mogen stijgen. Hoe we dat bij Waardwonen doen, daarover maken we afspraken met de huurdersorganisaties. De huurverhoging gaat over uw kale huur.


icoon huis

Huurverhoging sociale huurwoningen

Uw (kale) huur stijgt maximaal 3,5%.
(toegestaan 5%)

icoon huis

Huurverhoging laagste huren

Uw (kale) huur stijgt maximaal 5%.
(toegestaan 5%)

icoon huis

Huurverhoging vrije sector woningen

Uw (kale) huur stijgt maximaal 4,1%.
(toegestaan 4,1%)

icoon huis

Huurverhoging EFG-labels* of sloopbesluit

Uw (kale) huur stijgt niet*.
(toegestaan 5%)

* behalve als i als huurder zelf de verduurzaming geweigerd heeft


Waarom deze huurverhoging?

Het geld van deze huurverhoging hebben we nodig om de bestaande woningen te blijven onderhouden en verbeteren. Daarnaast willen we nieuwe woningen bouwen voor mensen die nu geen woning kunnen vinden. We houden er zoveel mogelijk rekening mee dat huidige huurders de huurverhoging kunnen betalen.

Komt u er financieel niet uit door deze huurverhoging? Neem dan contact met ons op.

Servicekosten

U betaalt naast de huur meestal ook servicekosten. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld energie, schoonmaak en tuinonderhoud.

In 2025 zijn de kosten voor schoonmaak en tuinonderhoud hoger dan in 2024. Maar het energietarief is dit jaar lager. Daarom zijn de bedragen voor de servicekosten
anders dan vorig jaar. In de brief over de huuraanpassing staat uw nieuwe voorschotbedrag.

Glasfonds en klein onderhoud
Vanaf 1 juli betaalt u:

  • € 1,95 voor het glasfonds
  • € 5,93 voor het klein onderhoud
icon geld

Let op: betaal vanaf 1 juli de nieuwe huurprijs!

Via de betaallink in onze mail of automatische incasso gaat dit vanzelf goed.

Schrijft u het bedrag zelf over?
Pas dan het bedrag aan naar de nieuwe huurprijs en controleer of u het juiste rekeningnummer gebruikt: NL79 RABO 0306 247 615.

icoon laptop

mijn.waardwonen.nl

U kunt via het klantportaal mijn.waardwonen.nl allerlei informatie over uw woning vinden.

Hier staat vanaf 1 juli 2025 ook de nieuwe huurprijs en de woningwaardering (op basis hiervan bepalen wij de huurprijs).

icoon lampje

Heeft u nog vragen?

Onze Klantenservice-medewerkers beantwoorden ze graag! Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur.

Neem contact met ons op via (026) 326 30 50 of vul het contactformulier in.

Wilt u bezwaar maken?

Bent u het niet eens met de huurverhoging? Dan kunt u bezwaar maken. Uw bezwaar moet uiterlijk 30 juni 2025 bij ons binnen zijn. Dit kan per post of per e-mail.

Bezwaar maken heeft alleen zin als:

  • wij de huurverhoging te laat doorgeven;
  • er fouten staan in de brief over de huurverhoging (verkeerde bedragen of percentages);
  • de nieuwe huur hoger is dan de maximaal toegestane huur voor uw woning;
  • wij de huur voor de tweede keer binnen 12 maanden verhogen.

Een formulier voor het maken van bezwaar en meer informatie over bezwaar maken vindt u op:

U kunt de Rijksoverheid ook bellen op telefoonnummer 1400.

Beoordeling en vervolg

Als wij uw bezwaar ontvangen, bekijken wij of we het eens zijn met uw bezwaar. Vinden wij uw bezwaar niet terecht, dan leggen wij u uit waarom. Bent u het niet eens met onze uitleg, laat het ons dan weten.

Dan sturen wij uw bezwaarschrift door naar de onafhankelijke Huurcommissie. De Huurcommissie beoordeelt dan of de huurverhoging redelijk is. Voor een procedure bij de Huurcommissie betaalt u € 25,- als u geen gelijk krijgt.

Ontvangt u huurtoeslag?

Wij geven wij vanaf 1 juli de nieuwe subsidiabele huur (dat is de kale huur plus een aantal servicekosten) door aan de Belastingdienst. Op basis hiervan berekenen zij uw (aangepaste) huurtoeslag.

TIP: controleer na 1 juli of de Belastingdienst uw juiste gegevens heeft (huur, inkomen en huishouden). Zo voorkomt u dat u misschien later geld moet terugbetalen aan de Belastingdienst. U kunt dit controleren door met DigiD in te loggen op www.toeslagen.nl. Of door te bellen met (0800) 05 43.

Weet u niet of u recht heeft op huurtoeslag?

Als u een woning huurt heeft u misschien recht op huurtoeslag van de overheid. Dat hangt af van uw gezinsinkomen en de hoogte van uw huur. Wilt u weten of u toeslag kunt krijgen?

Maak een proefberekening op Toeslagen.nl

Lees meer

Zorgen over het betalen van uw huur?

Het kan zijn dat het u (even) niet lukt om de huur te betalen. Is dit bij u het geval? Laat het ons zo snel mogelijk weten, want we helpen u graag.

Huur betalen kan op verschillende manieren

Bijvoorbeeld via automatische incasso, zelf overmaken of via een betaallink in uw e-mail/sms. U kiest wat het beste bij u past.

Inzicht via mijn.waardwonen.nl

Via ons online klantportaal mijn.waardwonen.nl kunt u zelf online veel dingen snel en eenvoudig regelen.